fbpx

Definicja CDN. Czym jest i czy w ogóle go wdrożyć?

CDN, czyli Content Delivery Network jest działaniem polegającym na tym, że dana strona internetowa wraz ze wszystkimi posiadanymi zasobami (treścią, grafiką, skryptami itp.) jest instalowana w wielu miejscach jednocześnie. Miejsca te (serwery) rozlokowane są na całym świecie.

Po co się to robi? Jaki to ma cel i jakie korzyści się za tym kryją? Wszystkiego dowiesz się właśnie z tego artykułu. Zapraszamy do krótkiego przewodnika o CDN!

Cel wdrożenia CDN

Głównym założeniem przyświecającym wdrożeniu Content Delivery Network jest ułatwienie użytkownikom korzystania z wybranej strony internetowej.

Jak zapewne zdajesz sobie sprawę, kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość użytkowania danej witryny jest przede wszystkim jej prędkość. Jeśli strona ładuje się wolno i wykonywanie na niej jakichkolwiek czynności jest toporne – użytkownik bardzo szybko zrezygnuje z jej dalszego przeglądania, co w przypadku chociażby biznesów e-commerce skutkuje spadkiem wskaźników konwersji, czy po prostu zysków.

Rolą CDN jest właśnie maksymalne przyśpieszenie działania całego serwisu. Jednak pozwól, że dokładny proces jego działania opiszemy na konkretnym przykładzie.

Jak to działa? Praktyczny przykład.

Nic nie obrazuje działania CDN, jak prosty przykład, zatem…

Wyobraź sobie, że posiadasz duży, międzynarodowy serwis internetowy typu e-commerce. Na Twojej stronie notujesz codziennie tysiące odwiedzin użytkowników z całego świata – zarówno Europy, obu Ameryk, Azji, Afryki, a nawet Australii i Oceanii.

Wiesz, że Twój sukces w dużej mierze zależy od zdjęć sprzedawanych produktów, dlatego nie oszczędzasz na grafikach i Twój sklep internetowy posiada ich całe mnóstwo. 

Twoje główne serwery zlokalizowane są Europie, a konkretnie Polsce, jednak dzięki wdrożeniu CDN użytkownicy z innych części globu łączą się z nimi za pomocą tych zlokalizowanym najbliżej miejsca ich pobytu, czyli np.:

Klient z Ameryki Północnej wchodząc na Twoją stronę, nie musi pobierać jej zawartości bezpośrednio z Europy. Zamiast tego – ściąga ją z najbliższego możliwego miejsca, dajmy na to – USA. Tak samo dzieje się w przypadku użytkowników z Azji, Afryki oraz innych miejsc.

Co by było, gdybyś nie korzystał z CDN?

Stosując przykład analogiczny do tego powyżej – w przypadku braku CDN każdy z Twoich użytkowników musiałby łączyć się z Twoją stroną bezpośrednio z kraju, w którym przebywa.

Nie trudno zatem sobie wyobrazić, ile czasu i transferu zmarnowałby użytkownik z Ameryki, Azji, a nawet Afryki, aby połączyć się z europejskim serwerem, a potem pobrać wszystkie znajdujące się na stronie treści. Taki zabieg byłby nie tylko bardzo czasochłonny, ale przy dużej ilości użytkowników, doprowadziłby do przeciążenia Twojej strony www.

Twoje korzyści wynikające z CDN

Najprościej ujmując – CDN udostępnia możliwość połączenia się z daną stroną internetową za pomocą dedykowanej sieci. Dzięki takiemu zabiegowi czas ładowania jest duży szybszy, a samo użytkowanie strony – znacznie prostsze. Dzięki temu Content Delivery Network zapewnia:

  • Przyśpieszenie strony – tradycyjnie strony www nieposiadające CDN charakteryzują się pewnymi ograniczeniami. 

Każdy serwer ma określoną przepustowość, która w istotny sposób może ograniczać szybkość pobierania elementów danej strony. Jeżeli na serwerze robi się “kolejka”, użytkownik musi poczekać, aby pobrać całość i zobaczyć w pełni funkcjonalny serwis.

CDN rozwiązuje ten problem, ponieważ w momencie, gdy jeden serwer jest za bardzo obciążony – pobranie pozostałych elementów następuje z innego. Dzięki czemu strona www ładuje się dużo szybciej.

  • Pozytywny odbiór pośród użytkowników – wspomniane już szybsze ładowanie ma ogromny wpływ na postrzeganie serwisu w oczach jego odbiorców – zarówno jego użyteczność, jak i cele, które ma spełniać (sprzedaż, generowanie leadów itp.).
  • Lepsze pozycjonowanie – nie tylko “żywi” odbiorcy zwracają uwagę na to, jak długo dana strona się ładuje.

Wskaźnik ten jest również kluczowy dla algorytmów Googla, które decydują o tym, jaką pozycję dany serwis zajmuje w przeglądarce. Dlatego CDN ma również realny wpływ na SEO Twojej strony internetowej.

  • Bezpieczeństwo strony – CDN bowiem w istotny sposób wpływa na ochronę serwisu, na którym został wdrożony.

Pozwala on na skuteczniejsze przeciwdziałanie wzmożonym atakom polegającym na wysyłaniu ogromnej ilości zapytań zewnętrznych, których celem jest przeciążenie, a w konsekwencji wyłączenie strony (np. tzw. ataki DDos).

Czy CDN ma jakieś wady?

Ciężko znaleźć jakąkolwiek, ponieważ z założenia CDN jest funkcjonalnością mającą ułatwiać korzystanie ze stron internetowych.

Jeżeli jednak musimy coś wybrać to możemy wskazać 2:

  • Jedna to cena (około 2000 zł za wdrożenie + odpowiednie koszty utrzymania), która dla małych serwisów może okazać się przeszkodą nie do przejścia.
  • Druga to natomiast ryzyko, jakie niesie za sobą nieumiejętne wdrożenie CDN. Wtedy faktycznie może przynieść więcej szkód niż pożytku 😊.

W jakich przypadkach CDN sprawdza się najlepiej?

Wdrożenie CDN z pewnością nikomu jeszcze nigdy nie zaszkodziło, jednak biorąc pod uwagę koszty związane z jego instalacją – nie wszyscy muszą decydować się na taki krok w kierunku rozwoju swojej witryny.

Posiadanie Content Delivery Network jest doskonałym wyjściem dla dużych serwisów internetowych, generujących wzmożony ruch, który w jakiś sposób musi zostać obsłużony bez utraty jakości oraz prędkości ładowania strony.

CDN jest również idealną propozycją dla serwisów międzynarodowych, z którymi łączą się ludzie z całego świata. Poprzez rozproszoną sieć serwerów, użytkownicy nie muszą bowiem łączyć się bezpośrednio z głównym hostingiem, a w zamian za to “wybierają” ten najbliższy ich lokalizacji.

Podsumowując, CDN doskonale sprawdza się przy dużych serwisach (także e-commerce) generujących spory ruch również z zagranicy. W przypadku mniejszych serwisów o ograniczonych zasięgu jego wprowadzenie warto jednak przedyskutować i szczegółowa przekalkulować.

Chcesz mieć CDN u siebie, ale nie wiesz jak się za to zabrać?

Z przyjemnością pomożemy! Przekaż to działanie fachowcom, którzy posiadają doświadczenie i wiedzą, jak wprowadzić CDN, aby wykorzystać jego potencjał bez uszczerbku dla Twojej witryny. Napisz do nas już teraz.