REALIZUJEMY WYŁĄCZNIE PROJEKTY Z BUDŻETEM + 100 000 PLN NETTO / NAJBLIŻSZY TERMIN +2 MIES.

Dlaczego etykieta i opakowanie produktu jest takie drogie?

W tym wpisie dowiesz się skąd bierze się tak wielka różnica w wycenach wykonania projektu graficznego etykiet lub opakowań produktowych.
m-cooper-vwIthdobS3o-unsplash (1)
Warning: Undefined variable $custom_content in /usr/home/ryszarddanda/domains/yellowgray.pl/public_html/wp-content/themes/yellowgray/functions.php on line 378 Ostatnia aktualizacja z 7 lipca 2023

Omówimy ukryte koszty, jakie mogą się pojawić podczas zdobień i uszlachetnień, jak nadmiar uwypukleń i przetłoczeń doprowadza klientów do frustracji, jak brak wiedzy na temat wymogów prawnych projektanta może doprowadzić firmę do bankructwa czy jak kod EAN może skutecznie zablokować ekspansję marki na rynku.

Jeżeli stoisz przed wyborem firmy, która wykona Ci projekt graficzny etykiety i/lub opakowania produktowego to koniecznie przeczytaj do końca ten wpis.

Dlaczego jedna oferta jest za 500 zł a druga za 5000 zł!

W czasie gdy zaczną spływać do Ciebie wyceny na wykonanie projektu graficznego, można chwycić się za głowę, pierwsze co rzuca się w oczy to gigantyczna rozpiętość wynagrodzenia firmy lub freelancera.

Wyceny potrafią zaczynać się od 100 zł netto kończąc na kilkudziesięciu tysiącach złotych netto.

Na tym etapie często nie można dostrzec różnicy. A diabeł tkwi w szczegółach, które potrafią wywołać trzęsienie portfelem i przekreślić cały projekt.

Ukryte koszty projektu / Czy wiesz ile to będzie kosztować?

Zdarza się, że na koszty projektu patrzymy tylko przez pryzmat wynagrodzenia projektanta. To jest duże niedopatrzenie. Mało kiedy zdajemy sobie sprawę, że jest to dopiero początek inwestycji. Rozumiemy to. Skąd masz o tym wiedzieć, skoro nikt wcześniej Ci o tym nie powiedział.

Projekty w programie graficznym przyjmują wiele form, kształtów, kolorów i uszlachetnień, których koszty wykonania nie są uwzględnione w kosztach całego projektu. Świetnie wyglądają na ekranie naszego urządzenia, fenomenalnie! Ale czy one są realne?

Poniżej znajdziesz kilka problemów, które mieliśmy okazję już widzieć w projektach za parę stówek.

Zdobienia i uszlachetnienia projektu

Umieszczenie zdobień i uszlachetnień na projekcie etykiety i opakowaniu produktu potrafi skutecznie przyciągnąć wzrok konsumenta. Jest fajnym smaczkiem, poprawia odbiór produktu, akcentuje najważniejsze obszary.

Jednak umieszczenie uszlachetnień i zdobień musi być zrobione z gustem, doświadczeniem i fizycznymi możliwościami wykonania.

Wszystkie elementy typu

  • złocenie, srebrzenie (hot-stamping)
  • lakier UV
  • przetłoczenie
  • i inne

To zawsze dodatkowy koszt przygotowania projektu do druku oraz samego naniesienia ich na materiał.

W projektach gdzie nakład produkcyjny jest niewielki, szybko może się okazać, że znaczną częścią ceny produktu stanie się etykieta/opakowanie. Ta sytuacja jest dla Ciebie bardzo niekorzystna w szczególności w branżach i produktach gdzie feeling opakowania/etykiety jest sprawą drugorzędną.

Uwypuklenia i przetłoczenia w projekcie

Tłoczenia i uwypuklenia powierzchni na etykietach i opakowaniach produktowych są bardzo atrakcyjnym zdobieniem. Należy jednak pamiętać, aby tłoczenie nie było na zbyt dużej powierzchni. W przeciwnym wypadku miejsca te mogą się marszczyć lub całkowicie zgnieść.

W zależności od typu produktu skutki błędu mogą być różne. Najczęściej jednak prowadzą do tego samego- nieprzyjemnego lub też negatywnego odbioru Twojego produktu.

W przypadku produktów, które są wystawione na działanie wilgoci lub temperatury, mogą prowadzić do rozpadu i zniszczenia opakowania lub etykiety.

Hipotetycznie!

Wyobraź sobie sytuację, że Twoim produktem jest żel pod prysznic. Klient przypadkowo uszkodził przetłoczenie na etykiecie produktu. Woda dostała się pod etykietę i sprawiła, że wygląda paskudnie. Etykieta zaczyna się marszczyć. Odbiór i wygląd takiej etykiety w znacznym stopniu się zmniejszy, tym samym branding Twojej marki.

Z czasem ta sama etykieta może zacząć się rozpadać, a jej resztki zostawiać paskudne śmieci podczas kąpieli. Nieprzyjemnie- nie dość, że etykieta już nie wygląda, to w dodatku trzeba po niej posprzątać.

Stanowczo będzie to miało negatywne skutki dla Twojej marki.

Przeanalizujmy kolejny przykład. Tym razem wyobraź sobie, że Twój produkt wymaga chłodzenia. Czyli stale musi być przechowywany w chłodni.

Jednak w zależności od urządzenia występują w nim różne warunki wilgotności, pod ich wpływem zbyt duże tłoczenie się odkształca i wygląda to nienaturalnie lub w gorszym przypadku opakowanie produktu ulega zniszczeniu.

“Użyliśmy wyjątkowej neonowej i pięknej palety kolorów PANTONE XYZ”

Pewne nietypowe kolory takie jak neonowe, czy z pewnych palet kolorów są na tyle egzotyczne, że większość drukarni nie posiada ich na swoim stanie od ręki. A przez same koszty tych farb, nie są popularne w wykorzystaniu.

To generuje dwa problemy. Zwiększony koszt realizacji wydruku o kolejne parędziesiąt procent i wydłużeniu czasu oczekiwania na dostarczenie kolorów do samej drukarni.

Przygotowanie projektu do druku

Etap przygotowania projektu do druku to ciężki proces, wymagający dużej wiedzy i doświadczenia projektanta.

Nieodpowiednie oznaczenie spadów i zagięć w oprogramowaniu do projektowania graficznego będzie skutkować błędami w druku, które przełożą się na straty finansowe. 

Niepoprawne przygotowanie projektu w profilach kolorystycznych, które nie są przystosowane do druku jak sRGB, będą skutkować znaczną różnicą w kolorach przedstawionych na ekranie w rzeczywistym druku.

EAN lub inny kod kreskowy

Brak przewidzianego miejsca na kod kreskowy

Podczas projektowania etykiety i opakowania należy uwzględnić miejsce na kod kreskowy, który musi zostać osadzony z normami organizacji GS1.

Wyobraź sobie sytuację, że Twój projekt nie posiada takiego miejsca. Masz dwa rozwiązania i obydwa wiążą się z dodatkowymi kosztami, mniejszymi lub większymi. To zależy na jakim etapie jesteś.

Wprowadzenie poprawki w etykietę/opakowanie produktu na etapie projektowym wiąże się z dodatkowymi kosztami pracownika i czasu, aby wprowadzić taką zmianę. Być może, pewne elementy będa musiały zniknąć, jeżeli produkt nie posiada wystarczająco dużej powierzchni.

Wprowadzenie poprawki w etykietę/opakowanie produktu na etapie dodrukowywania serii etykiet lub opakowań. To znacznie wyższy koszt, gdyż będziesz musiał ponownie zapłacić firmie drukarskiej za wyrobienie matryc, gilotyn. Plus oczywiście koszty wprowadzenia zmiany w projekt.

Dodatkowe etykietowanie. Jeżeli padła decyzja, że rozsądniej będzie przeprowadzić produkt przez dodatkową etykieciarkę, która naniesie dodatkową etykietę z kodem kreskowym to musisz być świadom tego, że w zależności od produktu, mogą wystąpić takie problemy jak przesłanianie ważnych elementów na etykiecie/opakowaniu produktu. Oczywiście również koszt samego wprowadzenia dodatkowego procesu etykietowania.

Kod kreskowy zbyt mały, nieczytelny, umieszczony na zagięciach i rogach

Kod kreskowy musi posiadać odpowiednią wielkość oraz kontrast, aby był poprawnie odczytany przez czytnik. Jeżeli zostanie osadzony błędnie, będzie bezużyteczny. Co naraża Ciebie na dodatkowe koszty, które są podobne do tych zaprezentowanych powyżej.

Kod kreskowy to temat powracający jak boomerang.

Przygotowaliśmy już jeden wpis na temat kodów kreskowych, dlaczego one są takie ważne i co się wydarzy, jeżeli będzie on błędny. Ten artykuł możesz przeczytać tutaj (klikaj).

Gotowy/a na kary finansowe i wizerunkowy za wprowadzenie klienta w błąd?

Czy wiesz, że konsument może źle zinterpretować Twój produkt?

Nieprawidłowe dopasowanie kroju pisma i/lub stylu graficznego do tematu może skutkować pomyłką, która może prowadzić do tragedii. A już na pewno do wizerunkowej katastrofy.

Wyobraź sobie sytuację, że w sklepie na dziale kosmetyków, kupujesz nowość w kokosowe masło do ciała. Przynosisz je do domu i zostawiasz w torbie z zakupami.

Za jakiś czas afera, dowiadujesz się, że ktoś je zjadł! Typografia i styl graficzny sugerowało, że jest to “Masło kokosowe”, po otwarciu nawet tak wyglądało, pachniało smacznie.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach, na odwrocie zbyt małym tekstem było napisane, że “Produkt do ciała, nie nadaje się do spożycia”

W tym przypadku mamy dwie kosztowne lekcje i miejmy nadzieję, że jedynie wizerunkowe. Już wiesz, że kreacja graficzna musi jasno wskazywać na kategorię produktu. 

Druga bardzo kosztowna lekcja

Etykieta i opakowanie produktu to nic innego jak nośnik danych. Ważne jest, aby umieścić na niej wszystkie niezbędne dla kategorii produktu informacje. 

Częsty błąd to m.in. zbyt małe oznaczenie pojemności lub wagi produktu w tym wagi netto. Nieprawidłowe oznaczenie takich informacji skutkuje karami finansowymi i rzecz jasna kosztami wydruku, które zostaną poniesione, aż dwa razy. Raz błędnych, drugi raz już poprawnych.

Etykiety i opakowania produktu są regulowane prawnie

Jak już wcześniej ustaliliśmy, są pewne regulacje prawne, które są must have. Niektóre kategorie produktów posiadają dodatkowe narzucone wymagania. Napój alkoholowy musi posiadać poprawne oznaczenie wolumenu.

Informacje na etykiecie produktu mogą ocalić komuś życie! albo przynajmniej go nie zabić.

Jeżeli Twój produkt może zawierać alergeny, musisz o tym poinformować na etykiecie. Tutaj ważnym aspektem jest również poinformowanie klienta, że produkt może zawierać alergeny, pomimo tego, że nie zawiera.

W sytuacji wyjątkowej, kiedy w jednym zakładzie produkowane lub konfekcjonowane są inne produkty. A sam zakład nie posiada odpowiedniej ochrony i procedur zapewniających ochronę przed zanieczyszczeniem krzyżowym. 

Podsumowanie

Musisz sobie zadać pytanie czy lubisz hazard oraz czy jesteś gotowy/a podjąć ryzyko niepowodzenia projektu, zlecając go firmie lub freelancerowi, który wysłał Ci ofertę za parę stówek, gwarancję, wiele propozycji i inne nierealne wodotryski.

Jak widzisz diabeł tkwi w szczegółach. A kwota wynagrodzenia wynika głównie z naszego doświadczenia oraz procesu, który wspólnie przejdziemy, aby stworzyć najlepszy produkt na rynku! Nie ma możliwości wykonania dobrego produktu za parę stówek.

Chyba że Twój czas jest bezwartościowy i chcesz poświęcić go na tłumaczeniu grafikowi co można, co trzeba a czego unikać, by nie narazić się na dodatkowe, zwykle znacznie większe- koszta. Wybór należy do Ciebie.